Trhový mechanizmus, krivka ponuky a dopytu
Trhový mechanizmus – je to súhrn vzťahov medzi výrobcami a spotrebiteľmi. Funguje samočinne, za pomoci D, P a pôsobenia cien.
Cena - je najdôležitejšou informáciou. Cena predstavuje sumu, za kt. sa kupujú, resp. predávajú tovary a služby. Cena plní 3 funkcie:
1.)poskytuje informácie o ponúkaných výrobkoch a poskytovaných službách
2.)podnecuje výrobcov, aby efektívne vyrábali
3.)rozdeľuje dôchodky
Na základe fungovania trhového mechanizmu, vzťahu medzi D a P, vzniká vytváranie rovnovážnych cien, kt. regulujú výrobu a spotrebu.
Prostredníctvom trhového mechanizmu kupujúci a predávajúci navzájom ovplyvňujú množstvo predaného tovaru a trhový mechanizmus teda zahŕňa:
1.)proces tvorby dopytu
2.)proces tvorby ponuky
3.)proces vytvárania rovnovážnej ceny
Proces tvorby dopytu:
Dopyt – predstavuje záujem spotrebiteľov o kúpu daných tovarov a služieb pre uspokojenie svojich potrieb. Čím je drahší tovar, ľudia kupujú menej.
Krivka D ukazuje, za akú cenu sú ochotní kúpiť určité množstvo tovaru.
Posun krivky D ovplyvňujú:
1.)zvyšovaním dôchodkov sa zvyšujú nákupy tovarov a služieb (doprava)
2.)znížením dôchodkov sa prejaví zníženie D (doľava)
3.)zmeny cien iných tovarov, niektoré tovary sa môžu nahradzovať – tovary substitúty (káva – čaj)
Proces tvorby ponuky:
Ponuka – je 2 stránkou trhového mechanizmu, charakterizuje výrobcov. Výrobcom ide o to, aby predali čo najviac výrobkov za najvyššiu cenu.
Rozhodnutie výrobcov o množstve ponúkaného tovaru v závislosti od jeho ceny tvoria P tovarov.
Posun krivky P ovplyvňuje:
1.)zmena v cenách výrobných faktorov (zvýšením ceny vstupov sa výroba zdraží a ponuka zníži)
2.)inovácie, nové technológie (zvýšením produktivity práce sa znížia náklady a krivka sa posunie doprava).
3.)zmeny v cenách iných tovarov (substitáty - ↑ cena – doprava, komplementárne tovary - ↑ cena – doľava)
4.)zmena počasia – ovplyvňuje hlavne P poľnohospodárskej produkcie.